Nová pravidla při změně zdravotní pojišťovny
26. 10. 2016

Nová pravidla při změně zdravotní pojišťovny

Všichni občané s trvalým pobytem na území České republiky musejí mít sjednané pojištění u jedné ze sedmi zdravotních pojišťoven. V současné době lze zdravotní pojišťovnu změnit jedenkrát za 12 měsíců. Změna se podává vždy pouze k prvnímu dni kalendářního pololetí. Od 1. července nastávají jisté změny, na které se nyní společně podíváme. Pokud měníte zdravotní pojišťovnu, je dobré držet se následujících bodů.

Smlouva se zdravotní pojišťovnou

Nejprve je dobré si zjistit u všech svých lékařů, zda mají uzavřenou smlouvu s pojišťovnou, ke které chcete přestoupit. Také je vhodné pročíst si bonusy nabízené danou pojišťovnou a zjistit, zda je přestup výhodný.

Oznámení změny zaměstnavateli

Jestliže například byla letos podána přihláška k nové zdravotní pojišťovně v termínu od 1. ledna do 31. března 2016, přechod k ní proběhl v pololetí, tedy k 1. červenci 2016. Tuto změnu je vždy třeba oznámit zaměstnavateli. Změnu zdravotní pojišťovny musí zaměstnanec nahlásit mzdové účetní do osmi dnů ode dne změny. Skutečnost je vhodné nahlásit i praktickému lékaři.

Případné penále může zaplatit zaměstnanec

Pokud zaměstnanec svému zaměstnavateli změnu neoznámí nebo se opozdí, u původní zdravotní pojišťovny vzniká přeplatek a u nové nedoplatek. Jakmile se nesrovnalosti odhalí při kontrolní činnosti, zaměstnavateli může být předepsáno penále od nové zdravotní pojišťovny a ten může úhradu požadovat právě po zaměstnanci.

OSVČ podávají 2 přehledy za rok 2016

Osoby samostatně výdělečné činné musí nové zdravotní pojišťovně dodat pro daný rok podklad o výpočtu zálohy na zdravotní pojištění. Pokud změní zdravotní pojišťovnu od července, zaplatí do 8. července ještě měsíční zálohu za červen u staré zdravotní pojišťovny. Měsíční zálohu za červenec, kterou je nutno uhradit do 8. srpna, zašlou nové zdravotní pojišťovně. Výše zdravotního pojištění se nemění a zůstává stejná.

Státní pojištěnci

Státní pojištěnci, tedy studenti, penzisté či příjemci rodičovského příspěvku, kteří nemají vlastní příjmy ať už ze zaměstnání nebo podnikání, tuto změnu nehlásí. Veškeré povinnosti za ně zařídí nová zdravotní pojišťovna.

Nový průkaz u lékaře

Jestliže se stane, že vám nebyl na korespondenční adresu doručen průkaz pojištěnce do data zahájení smluvního vztahu, je nutné pojišťovnu kontaktovat pro zajištění náhradního doručení. Pojišťovna může na přechodnou dobu vystavit papírové potvrzení. U lékaře se už nelze od 1. července prokazovat průkazem předchozí zdravotní pojišťovny.

Změna pojišťovny pouze v předepsaném termínu

Zdravotní pojišťovnu lze změnit jedenkrát za 12 měsíců vždy k prvnímu dni kalendářního pololetí. Nové pojišťovně je třeba podat podepsanou přihlášku v předepsaném termínu. Chcete-li přestoupit k nové pojišťovně od 1. ledna 2017, je třeba podat přihlášku od 1. července do 30. září 2016. Elektronické podání není možné, neboť musí být na žádosti vlastnoruční podpis.

David Hampl
Autor: David Hampl

Jsem Finanční specialista senior ve společnosti Broker Consulting, a.s.

K práci ve financích jsem se dostal začátkem roku 2017 díky několika svým špatným finančním rozhodnutím, které mě stály úspory. Vždy jsem se o finance zajímal jako laik, ale chtěl jsem se poučit ze svých chyb a finančně se vzdělávat na nejvyšší možné úrovni.

Dnes jsem držitelem profesního titulu Master of Financial Planning od Vysoké školy finanční a správní, certifikátu Investiční specialista senior od renomované společnosti KFP a nabyté znalosti a zkušenosti předávám každý den svým spokojeným klientům.

Svojí profesní praxi zakládám na 4 základních bodech:

1. Praxe, nikoli jen slova - Svým klientům jdu příkladem. Rady, které jim poskytuji, nejsou jen prázdnými slovy. Sám je žiji a transparentně je zahrnuji do svého vlastního finančního plánu.

2. Podpora 24/7 -  Mým posláním není jen najít optimální řešení pro své klienty; je to začátek naší spolupráce. Svým klientům řeším veškeré servisní požadavky. Už nikdy nemusí volat na infolinky a frustrující záznamníky.

3. Perfektní péče - S každým svým klientem jsem v kontaktu několikrát do roka dle potřeby. Vždy mají aktuálně nastavené smlouvy za těch nejlepších podmínek. Hlídám fixace hypoték a důležité termíny.

4. Čas a peníze šetříme společně - Naše spolupráce je nastavena tak, aby klientům ušetřila co nejvíce času a peněz. Zjednodušuji byrokratické procedury a využívám moderní technologie k online řešení mnoha požadavků. Při hledání optimálního řešení vždy provádím nezávislé srovnání mezi dostupnými variantami.

Tento web slouží jako má osobní vizitka. Měl by Vás ale hlavně finančně vzdělávat. Proto zde najdete spoustu tipů a článků na toto téma. Díky chytrým kalkulačkám si zde můžete spočítat orientační splátku hypotéky, úročení spoření a investic a mnoho dalšího.

Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, využijte kontaktů na tomto webu. Rád se s Vámi sejdu u kávy.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení