Nový institut českého práva: náhrada za narušení dovolené
9. 3. 2015

Nový institut českého práva: náhrada za narušení dovolené

Blíží se doba letních dovolených. Víte, na co máte od loňského roku nárok? Konečně se také klienti cestovních kanceláří v České republice dočkali standardů běžných v západoevropských zemích, totiž možnosti reklamovat dovolenou i z hlediska nemajetkového. Konkrétně v paragrafu 2543 nového občanského zákoníku, platného od 1. ledna 2014, stojí: "Při porušení povinnosti, za niž odpovídá, nahradí pořadatel zákazníkovi vedle škody na majetku také újmu za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen."

Tato újma je v praxi označována také jako náhrada za zkaženou dovolenou nebo jako ztráta radosti z dovolené. Zahrnuje všechny ty případy, kdy se fotografie a popis zájezdu značně liší od reality – ubytování v hotelu s méně hvězdičkami, nedostatečný úklid, potíže se stravou, hluk a mnoho dalších. Podle statistik se s podobnými problémy při zájezdech setkala minimálně čtvrtina Čechů.

Zákon pamatuje i na posunutí termínu konání zájezdu ze strany cestovní kanceláře. Pokud jste už zaměstnavateli nahlásili volno a změna není možná, bude Vám také náležet náhrada újmy za zmařenou dovolenou.

Pozor – lhůta pro reklamaci je pouze jeden měsíc!

Dříve se turistické zájezdy mohly reklamovat až do tří měsíců, nově je to však jen 30 dní. A do stejného termínu musí být stížnost pořadatelem vyřízena, jinak má klient právo obrátit se na soud.

Na vady zájezdu se však musí upozornit hned, tedy řešit je přímo na místě s delegátem prostřednictvím reklamačního protokolu. Důležité je také pořízení fotodokumentace a pomůže i podpora dalších účastníků. Pokud se klient nedočká okamžité nápravy dle dohody, může si ji zjednat sám a cestovní kancelář vynaložené náklady následně proplatí. Pozor jen na ono dodržení měsíční reklamační lhůty.

Co všechno může být považováno za nedostatky ve stravování?

Na dovolené se právem těšíte také na dobré jídlo. Možná jste nevěděli, že reklamovat lze nejen jeho naprostý výpadek a nepoživatelnost, ale také jednotvárnou nebo málo teplou stravu, samoobsluhu místo deklarované obsluhy číšníkem, dlouhou čekací dobu, špinavé stoly, ubrusy, příbory či nádobí, ale také chybějící restaurace nebo supermarket při samozásobování.

Na jak velkou slevu má spotřebitel nárok?

Vodítkem při stanovení výše odškodnění může být kodex International Travel Quality, který používají už i mnohé české cestovní kanceláře. Podle něho lze za neposkytnutí objednaných služeb získat výrazné slevy z ceny zájezdu – například za nižší kategorii hotelu až 25 %, za nedostatečný úklid, nepřiměřený hluk, chybějící klimatizaci či venkovní bazén až 20 % nebo za nevyhovující pláž a nižší třídu v letadle až 15 %.

Dá se očekávat, že díky novému občanskému zákoníku už klienti cestovních kanceláří nebudou váhat a v případě zkažené dovolené se přihlásí o kompenzaci. Dalším pozitivem by mělo být postupné zkvalitnění trhu v oblasti cestovního ruchu.

David Hampl
Autor: David Hampl

Jsem Finanční specialista senior ve společnosti Broker Consulting, a.s.

K práci ve financích jsem se dostal začátkem roku 2017 díky několika svým špatným finančním rozhodnutím, které mě stály úspory. Vždy jsem se o finance zajímal jako laik, ale chtěl jsem se poučit ze svých chyb a finančně se vzdělávat na nejvyšší možné úrovni.

Dnes jsem držitelem profesního titulu Master of Financial Planning od Vysoké školy finanční a správní, certifikátu Investiční specialista senior od renomované společnosti KFP a nabyté znalosti a zkušenosti předávám každý den svým spokojeným klientům.

Svojí profesní praxi zakládám na 4 základních bodech:

1. Praxe, nikoli jen slova - Svým klientům jdu příkladem. Rady, které jim poskytuji, nejsou jen prázdnými slovy. Sám je žiji a transparentně je zahrnuji do svého vlastního finančního plánu.

2. Podpora 24/7 -  Mým posláním není jen najít optimální řešení pro své klienty; je to začátek naší spolupráce. Svým klientům řeším veškeré servisní požadavky. Už nikdy nemusí volat na infolinky a frustrující záznamníky.

3. Perfektní péče - S každým svým klientem jsem v kontaktu několikrát do roka dle potřeby. Vždy mají aktuálně nastavené smlouvy za těch nejlepších podmínek. Hlídám fixace hypoték a důležité termíny.

4. Čas a peníze šetříme společně - Naše spolupráce je nastavena tak, aby klientům ušetřila co nejvíce času a peněz. Zjednodušuji byrokratické procedury a využívám moderní technologie k online řešení mnoha požadavků. Při hledání optimálního řešení vždy provádím nezávislé srovnání mezi dostupnými variantami.

Tento web slouží jako má osobní vizitka. Měl by Vás ale hlavně finančně vzdělávat. Proto zde najdete spoustu tipů a článků na toto téma. Díky chytrým kalkulačkám si zde můžete spočítat orientační splátku hypotéky, úročení spoření a investic a mnoho dalšího.

Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, využijte kontaktů na tomto webu. Rád se s Vámi sejdu u kávy.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení