Polovina poskytovatelů úvěrů nehraje férově
13. 6. 2016

Polovina poskytovatelů úvěrů nehraje férově

Česká obchodní inspekce loni prokázala rozsáhlé porušování zákona o spotřebitelských úvěrech. Odhalila nedostatky u více než poloviny kontrolovaných subjektů a udělila jim v součtu milionové pokuty.

„Nejčastěji porušovali zákon zprostředkovatelé spotřebitelských úvěrů, kteří opět neposkytovali spotřebitelům všechny povinné informace a při uzavírání smluv používali klamavé obchodní praktiky. Poskytovatelé úvěrů si zase ne vždy řádně ověřují schopnost dlužníků splácet,“ uvedl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce.

Co musí obsahovat reklama na spotřebitelský úvěr?

Spěch klienta, při hledání půjčky běžný a pochopitelný, bohužel velice nahrává podvodníkům, kteří v reklamách na spotřebitelský úvěr často záměrně chybují. Seriózní nabídka úvěru by měla uvádět následující údaje:

  • reprezentativní příklad
  • výpůjční úrokovou sazbu
  • RPSN (roční procentní sazbu nákladů)
  • celkovou výši úvěru
  • celkovou částku, která má být splacena


Solidní poskytovatel půjčky nepotřebuje inzerovat v novinách nebo vylepovat venku plakáty. Má přehledné webové stránky s jasnou historií, sídlem, kontaktními informacemi i online kalkulačkou umožňující výpočet půjčky „nanečisto“. Věřitel s férovým přístupem nabízí srozumitelnou smlouvu bez rozhodčí doložky a nebude se zdráhat detailně zodpovědět jakoukoliv otázku zákazníka. V online prostředí ho ctí dobré reference.

Poskytovatel bezpečného úvěru se pozná i podle toho, že nechce žádné poplatky předem (přípustná je pouze 1 Kč za ověření účtu). Mnoho ošizených klientů už přišlo i o několikatisícové poplatky, které zaplatili v marném očekávání údajně schválené půjčky. Ředitel ČOI Mojmír Bezecný upozorňuje: „Žádost úvěrové společnosti o poplatek předem je skoro určitě známkou podvodu.“

Mezi časté triky nepoctivců patří i předražené telefonní linky se speciálním tarifem okolo 70 až 90 Kč za minutu. Operátorky zájemcům o úvěr hovor záměrně prodlužují, takže může stát i několik tisíc. A pochybná společnost nakonec půjčku ani neposkytne.

Nepříjemným překvapením mohou být také úroky a sankce, vyplývající ze smlouvy napsané drobnými písmeny, případně opatřené řadou dodatků. Dá se tomu předejít pouze důkladným pročtením smlouvy a jejím podepsáním jen v případě naprosté srozumitelnosti. Speciálně je nutné ověřit sankce za pozdní splátky úvěru, které mají někteří věřitelé extrémně vysoké už při jediném dni zpoždění.

Pomoci má nový zákon o úvěru pro spotřebitele

Zdokonalení regulace „divokého“ nebankovního trhu je jeden z hlavních cílů novely zákona o úvěru pro spotřebitele. Zákonodárci chtějí maximálně ochránit dlužníky a říct jasné NE všem nepoctivcům, kteří se pustili do půjčování peněz mnohdy i bez živnostenského oprávnění.

Zákon se týká všech úvěrů: v hotovosti, na bydlení, hypoték, kreditních karet, splátkového prodeje i mikropůjček do 5 000 Kč, mezi nimiž je podvodů nejvíce. Podle odborníků by měl díky němu v blízké budoucnosti počet firem nabízejících půjčky klesnout ze současných desetitisíců na pouhých několik desítek. Na nebankovní poskytovatele půjček se totiž bude vztahovat větší dohled státních orgánů, povinnost prokazovat odbornost a udržovat kapitál ve výši minimálně 20 milionů Kč.

David Hampl
Autor: David Hampl

Jsem Finanční specialista senior ve společnosti Broker Consulting, a.s.

K práci ve financích jsem se dostal začátkem roku 2017 díky několika svým špatným finančním rozhodnutím, které mě stály úspory. Vždy jsem se o finance zajímal jako laik, ale chtěl jsem se poučit ze svých chyb a finančně se vzdělávat na nejvyšší možné úrovni.

Dnes jsem držitelem profesního titulu Master of Financial Planning od Vysoké školy finanční a správní, certifikátu Investiční specialista senior od renomované společnosti KFP a nabyté znalosti a zkušenosti předávám každý den svým spokojeným klientům.

Svojí profesní praxi zakládám na 4 základních bodech:

1. Praxe, nikoli jen slova - Svým klientům jdu příkladem. Rady, které jim poskytuji, nejsou jen prázdnými slovy. Sám je žiji a transparentně je zahrnuji do svého vlastního finančního plánu.

2. Podpora 24/7 -  Mým posláním není jen najít optimální řešení pro své klienty; je to začátek naší spolupráce. Svým klientům řeším veškeré servisní požadavky. Už nikdy nemusí volat na infolinky a frustrující záznamníky.

3. Perfektní péče - S každým svým klientem jsem v kontaktu několikrát do roka dle potřeby. Vždy mají aktuálně nastavené smlouvy za těch nejlepších podmínek. Hlídám fixace hypoték a důležité termíny.

4. Čas a peníze šetříme společně - Naše spolupráce je nastavena tak, aby klientům ušetřila co nejvíce času a peněz. Zjednodušuji byrokratické procedury a využívám moderní technologie k online řešení mnoha požadavků. Při hledání optimálního řešení vždy provádím nezávislé srovnání mezi dostupnými variantami.

Tento web slouží jako má osobní vizitka. Měl by Vás ale hlavně finančně vzdělávat. Proto zde najdete spoustu tipů a článků na toto téma. Díky chytrým kalkulačkám si zde můžete spočítat orientační splátku hypotéky, úročení spoření a investic a mnoho dalšího.

Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, využijte kontaktů na tomto webu. Rád se s Vámi sejdu u kávy.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení