Sporné části chystaného zákona umožňují hypotéky zdarma
6. 9. 2015

Sporné části chystaného zákona umožňují hypotéky zdarma

Návrh nového zákona o úvěru pro spotřebitele, který má vstoupit v platnost roku 2016, vzbuzuje oprávněné obavy právníků i bank. Dle paragrafu nazvaného „Důsledky porušení informační povinnosti“ totiž zpřístupňuje téměř nulové úročení u hypoték.

Spotřebitelé by teoreticky mohli ušetřit tisíce korun, a to jen na základě toho, že ve smlouvě o úvěru chybí nebo je nesprávně uvedena některá informace. Podle návrhu ministerstva financí začne být v tu chvíli úvěr úročen repo sazbou České národní banky (ČNB), která dnes činí 0,05 procenta.

Na situaci, kdy by se pouhá administrativní chyba v adrese věřitele mohla stát záminkou k uplatnění významné a podle nich neodůvodněné sankce, upozorňují právníci i bankovní instituce. Některé z nich mají už i praktické zkušenosti, kdy musely na základě arbitráží a soudů klientům vracet peníze.

Také ČNB má k této potenciální praxi výhrady. Její zástupkyně Kateřina Bartušková uvádí: „Považujeme za nezbytné některá z navržených ustanovení i postupů vyjasnit a dopracovat tak, aby navržené podmínky byly opravdu přínosem pro spotřebitele a nevedly naopak k přehnané administrativní zátěži pro poskytovatele úvěrů, která by se mohla negativně odrazit v ceně úvěrů.“

Nový zákon o úvěru pro spotřebitele vychází z evropské směrnice o smlouvách o spotřebitelském úvěru na nemovitosti určené k bydlení, která musí být zahrnuta v českém právu nejpozději v březnu 2016. Ovšem sankce v podobě téměř nulových úroků za chybu v úvěrové smlouvě po České republice ze strany EU vyžadovány nejsou.

Hlavní cíle návrhu zákona o úvěru pro spotřebitele:

  • začlenění evropské směrnice do českého práva,
  • posílení ochrany spotřebitele ve finanční oblasti,
  • zvýšení důvěryhodnosti odvětví,
  • sjednocení úpravy spotřebitelských a hypotečních úvěrů,
  • konsolidace právní úpravy distribuce na finančním trhu.

Ačkoliv české banky v letech 2014 až 2015 posílily, ČNB jim přesto doporučuje, aby zpřísnily podmínky poskytování hypotečních úvěrů. Podle nové zprávy o finanční stabilitě bude celkový objem úvěrů přesahujících 90 procent hodnoty zajištěné nemovitosti pro banky limitován a žádná nová hypotéka by neměla přesáhnout 100 procent hodnoty nemovitosti.

Cílem ČNB je omezit nadměrný růst úvěrů a zvládnout i případný pokles cen nemovitostí v období recese či krize. Instituce komerčním bankám doporučuje i přísnější hodnocení schopnosti klientů splácet hypotéky, přičemž délka splatnosti úvěru by neměla přesahovat 30 let. Banky mají také odděleně evidovat zájemce o investiční hypotéky a zájemce o bydlení.

Česká zvláštnost – citlivost vůči bankovním poplatkům

Zatímco ve světě si klienti vybírají banky především na základě zákaznické zkušenosti, v České republice je to nejčastěji podle úrokových sazeb a bankovních poplatků. Více než polovina Čechů využívá jako hlavní zdroj informací o peněžních ústavech jejich webové stránky a 21 procent také srovnávací portály. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Ernst&Young.

Ačkoliv se celkově důvěra v banky zvyšuje, i jejich experti přiznávají, že je nutno ještě zapracovat jak na transparentnosti bankovních poplatků, tak na řešení problémů a stížností klientů. Diskutuje se rovněž o předcházení rizikům, která by mohla negativně ovlivnit celý finanční trh. Například chystaný zákon o úvěru pro spotřebitele by v praxi mohl způsobit to, že klient buď na hypotéku nedosáhne vůbec, nebo bude pro něho příliš drahá.

David Hampl
Autor: David Hampl

Jsem Finanční specialista senior ve společnosti Broker Consulting, a.s.

K práci ve financích jsem se dostal začátkem roku 2017 díky několika svým špatným finančním rozhodnutím, které mě stály úspory. Vždy jsem se o finance zajímal jako laik, ale chtěl jsem se poučit ze svých chyb a finančně se vzdělávat na nejvyšší možné úrovni.

Dnes jsem držitelem profesního titulu Master of Financial Planning od Vysoké školy finanční a správní, certifikátu Investiční specialista senior od renomované společnosti KFP a nabyté znalosti a zkušenosti předávám každý den svým spokojeným klientům.

Svojí profesní praxi zakládám na 4 základních bodech:

1. Praxe, nikoli jen slova - Svým klientům jdu příkladem. Rady, které jim poskytuji, nejsou jen prázdnými slovy. Sám je žiji a transparentně je zahrnuji do svého vlastního finančního plánu.

2. Podpora 24/7 -  Mým posláním není jen najít optimální řešení pro své klienty; je to začátek naší spolupráce. Svým klientům řeším veškeré servisní požadavky. Už nikdy nemusí volat na infolinky a frustrující záznamníky.

3. Perfektní péče - S každým svým klientem jsem v kontaktu několikrát do roka dle potřeby. Vždy mají aktuálně nastavené smlouvy za těch nejlepších podmínek. Hlídám fixace hypoték a důležité termíny.

4. Čas a peníze šetříme společně - Naše spolupráce je nastavena tak, aby klientům ušetřila co nejvíce času a peněz. Zjednodušuji byrokratické procedury a využívám moderní technologie k online řešení mnoha požadavků. Při hledání optimálního řešení vždy provádím nezávislé srovnání mezi dostupnými variantami.

Tento web slouží jako má osobní vizitka. Měl by Vás ale hlavně finančně vzdělávat. Proto zde najdete spoustu tipů a článků na toto téma. Díky chytrým kalkulačkám si zde můžete spočítat orientační splátku hypotéky, úročení spoření a investic a mnoho dalšího.

Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, využijte kontaktů na tomto webu. Rád se s Vámi sejdu u kávy.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení